Зброя Перуна: «громова стріла» або «чортів палець» (камені-белемніти), спис-блискавка, меч або шабля, ритуальні топірці-сокири, палиці. Коли Перун метає каміння та стріли на землю, виникає гроза.Пересування: колісниця Перуна, кінь Перуна, колесо Перуна («громовий знак», тобто колесо з шістьма спицями).Священне дерево: дуб. У грамоті галицького князя Лева Даниловича, що датується 1202р. та в якій визначаються межі володінь єпископа Перемиського, згадується Перунів дуб, як один з кордонів:Сполучна ланка: птахи, що сидять на гілках світового дерева.Б. А. Рибаков пише: Двічі наука збагатилася знахідками справжніх священних дубів язичницького часу. Першу знахідку зроблено в 1909р. В 8 км від гирла Десни поблизу Микільського монастиря з води було витягнуто стовбур дуба близько 20 м довжини. Дуб загинув порівняно молодим — судячи по річних кільцях, йому було близько 150 років. Свого часу в товщу стовбура були врізані і встигли врости в деревину чотири кабанячих щелепи, розташовані квадратом. Щелепи належали молодим кабанам. Друга аналогічна знахідка дубового стовбура з кабанячими іклами була зроблена в 1975 р., неподалік від першого у Дніпрі, нижче гирла Десни. На висоті 6 м від коренів у стовбур дуба були також вживлені 9 кабанячих щелеп, що утворюють фігуру квадрата зі стороною 34 см. Нижня частина стовбура носить сліди вогню. Дата з 14— приблизно середина VIII ст. День тижня: четвер, у Полабських слов'ян він називався «Перуновим днем». Те, що четвер в архаїчній традиції співвідносився з грозою, підтверджується стійким виразом в сучасній українській мові «після дощику в четвер».Число: 4, 8, іноді 6 й 12Антропоморфний вигляд: немолодий розгніваний чоловік з чорно-срібним волоссям і вогненно-золотою клуб'ястою бородою, волосся Перуна уподібнювалось грозовій хмарі, вогненно-рудий колір бороди Бога Грози також не випадковий. Статуя Перуна, що колись стояла в Києві, описана в літописі так: «Голова срібна, вус злат». Зброєю Перуна спочатку були камені, надалі — кам'яні сокири і нарешті — золота сокира.Асоціації та присвяти: невгасимий вогонь, в нижній течії Дніпра і верхня течія Волхова, пороги— місце битви з Велесом, якому присвячена інша частина відповідної річки. Крім того, з Перуном зв'язувалися пагорби і гори. Південнослов'янські топоніми, в яких відображено ім'я Перуна, здебільшого є назвами лісистих височин і гір. У Києві та Новгороді ідоли Перуна стояли на пагорбах. У Третьому Новгородському літописі, що датується 988 роком, збереглася назва височини Перинь, присвячена Перунові:20 липня (за православним календарем — 2 серпня) — Перунів день. У цей день вся нечиста сила, рятуючись від вогненних стріл Перуна, перетворюється на різних звірів. У давній час цього дня собак та котів в будинок не пускали, щоб не навести грозу— гнів Перуна.Існування цього стародавнього святилища підтверджується археологічними розкопками, здійсненими в середині XX століття В.Сєдовим.
|